Световния ден на околната среда – 5 юни, ще посрещнем в по-чиста България. Защото както нехайно замърсяваме всеки ден, така старателно почистваме в един – денят на „Да изчистим България за един ден“. И ставаме все по-внимателни и добри. Тази година на 4 юни отново ще се съберем, за да засвидетелстваме своята любов към средата, в която живеем. И така, последователно създаваме култура на грижа за природата и за пространствата, които споделяме. Техният чист и приветлив вид означава добро усещане за деня ни и за хората, с които сме заедно. А да сме добри към околната среда означава да сме добри към самите себе си и към хората, с които животът ни среща. Доброволчеството за един ден се превръща в добротворчество всеки ден.
За шеста поредна година bTV Media Group в партньорство с Министерството на околната среда и водите, институции и бизнеса призовава малки и големи да станем част от най-масовото почистване в България. Тази година кампанията е насочена към защитените територии – зони с особена природна стойност, места с богато биоразнообразие и такива, които са ни скъпи като българи. Това е основният фокус, но акцията отново ще обхване територията на цялата страна – ще участват всички 265 общини, 28 областни администрации, много представители на институциите, бизнеса и стотици хиляди граждани. В продължение на два дни регионалните депа ще работят безвъзмездно за общините.
„От старта на инициативата до момента сме провели над 153 акции извън териториите на населените места. За мен това е много голям успех, защото в самото начало на кампанията първо ни изглеждаше невъзможно да се обединят хората в един ден, за да чистим. Още с почистването на София видяхме, че това е възможно. После не вярвахме, че акцията може да стане национална и над 320 000 души да се включват ежегодно в кампанията като доброволци. После не вярвахме, че освен в населените места, които имаха доста голяма нужда от нашата помощ, можем да мотивираме хора да чистят и извън територията на своя комфорт – близо до дома си или в парка. Акции в населените места ще има и тази година, но много акции – над 150, ще се проведат в горските територии, защитените местности и резерватите, зоните за отдих, спорт и туризъм.“ – каза в интервю по bTV Radio Мария Лазарова – мениджър на кампанията още от нейния старт през 2011 г.
За включването си в „Да изчистим България за дени ден“ ще имаме на разположение 108 000 чувала и 55 000 чифта ръкавици, осигурени от Министерството на околната среда и водите и бизнеса. Екоминистерството също така предоставя и 4 338 ваучера за гориво на стойност от по 20 лв. Ръкавиците и чувалите вече са пристигнали в общините в цялата страна. Подробности за организираните акции и местата, които имат нужда от почистване, доброволците можем да намерят на сайта на инициативата – Daizchistim.bg: там са отбелязани включително сборните пунктове и началният час. На картата на сайта всички ще могат да маркират почистените места и да качат снимки, от които ще видим колко приятно е да сме заедно и да се погрижим, да дадем добър пример. „За първи път тази година можем да качваме снимки и от подготовката ни за кампанията. Създали сме социална платформа, която позволява да се публикуват снимки и видео клипове. Те могат да бъдат харесвани от други доброволци и така се създава своеобразна Стена на славата. Много ще сме щастливи да споделяме емоцията от това да бъдем заедно в този ден и от подготовката си за него.“ – каза Мария Лазарова. Картата с местата за почистване ще се зарежда като начална страница в мрежата за свободен достъп до интернет в София (включително в метрото), Варна, Бургас, Пловдив.
Резултатите от изминалите пет кампании показват, че, обединени, успяваме да формираме ново мислене в името на каузата за чиста околна среда. От 2012 г. насам инициативата е получила подкрепата на повече от 1 200 000 доброволци. За същия период сме събрали почти 77 000 тона отпадъци, а от картата на България са изчезнали над 6 000 нерегламентирани сметища и замърсени зони. По оценки на Глобалното гражданско движение Let’s Do It World, от което инициативата е част, само за тези пет дни досега сме спестили 24 години работа на институциите – за всеки 10 000 тона почистени отпадъци сме спестили над 22 милиона евро на институциите, а също и три години работа. „Няма друго събитие, което в продължение на 5 – 6 години да ни държи заедно. Затова според мен най-големият успех на кампанията е фактът, че все пак се събираме в един ден и продължаваме да искаме да я има тази кампания, за да сме заедно и да правим нещо добро. И се радвам, че bTV Media Group има тази мощ, тази сила да накара хората да бъдем задено и да вярваме, че можем да правим добри неща заедно.“ – посочи Мария Лазарова, мениджър на „Да изчистим България за един ден“.
Доброволческата работа и резултатите от нея са част от процес на създаване на нова култура – и цифрите го показват. През миналата година са изчистени рекордните 1600 места, а събраните отпадъци са с близо 6 тона по-малко спрямо предходната година. Идва ново поколение с по-голяма осъзнатост за околната среда, убеден е и талисманът на кампанията Зеленко Зеленков. Олицетворение на добротата и на силата, която ни кара да бъдем заедно, от началото на кампанията той се среща с деца от детски градини и училища, участва в открити еко уроци, инспектира товаренето и разноса на ръкавиците и чувалите за организираните акции. Заедно с вицешампиона на България – „Зелените” от баскетболния клуб „Балкан“, от игрището на финала за купата на Националната баскетболна лига той призова повече доброволци да се включат в кампанията. Негови кръстници са ученици от Мездра, а днес той води деца в инсталацията за преработка на отпадъци на гара Яна, за да видят те какво се случва с разделно събраните опаковки. „Грижата за отпадъците започва от дома, от това как възпитаваме децата си, как събираме отпадъците си. Самият Зеленко е много изненадан от това, че понякога децата са по-добре подготвени от своите родители за този модел на живеене. Ние посетихме доста детски градини и децата не просто знаеха какви са кошчетата, в които се събират отпадъците, а и какво се получава от тяхната преработка. Мисля, че това е тайна за много възрастни хора.“ – посочи Мария Лазарова. За общата работа на доброволци, местни власти, институции и бизнес тя е щастлива: „Тази кампания доказа, че можем да работим заедно тогава, когато искаме всички да бъдем добри, и никой не критикува другия, а всеки очаква от другия да направи онова, което най-добре може да направи в този момент. „Да изчистим България за един ден“ постави модел на социална отговорност не само за гражданите, но и за институциите, които търсят възможност да подкрепят доброволческите акции, а и за фирмите, които се обединяват и всеки помага да се движи напред колелото на доброто.“
След като в продължение на няколко години чистихме на територията на природния парк „Витоша“ и там вече няма нерегламентирани сметища, сега екипът на bTV Media Group ще почистваме защитена зона край язовир Искър и район в Борисовата градина. На снимката: доволният от работата си екип на bTV Radio Group през 2011 г.